Uitmuntend vijf  *****  niveau

Spotlight tip #13
terug naar het overzicht

Iedere ondernemer heeft een hart voor de zaak. Maar wat is die zaak eigenlijk? En hoe groot het hart? Wat zijn de kernwaarden die je bedrijf tot grote hoogte kan laten stijgen? In deze reeks van kernwaarden vragen we Marco en René van Opti-flor naar de belangrijkste drijfveren die Opti-flor doen bloeien. Ambitie is daar één van, en een heel belangrijke kernwaarde achter het floreren van Opti-flor. Professioneel zijn, niets anders dan acteren op een uitmuntend, vijfsterren niveau. Ondernemen betekent voor hen iedere dag op het hoogste niveau presteren en de grenzen continu verleggen. Als scoren in de Champions League of koken in een vijf sterren restaurant. 

René: "Ambitie zit ergens diep van binnen. De continue drive om te willen verbeteren en blijven presteren. Ik denk dat het uiteindelijk een wisselwerking is geworden tussen ons en onze medewerkers. Wij krijgen energie van hen, en zij op hun beurt hopelijk van ons. Zo kunnen we het bedrijf aan het einde van iedere dag net weer een stukje beter achterlaten als dat we het die ochtend aantroffen."

Marco vult aan; dit is zichtbaar in alle aspecten van ons bedrijf, je moet de wil hebben om te winnen, om continue je grenzen te verleggen. Vroeger in de tomaten ontwikkelden we onszelf van 35 kilo per m2 naar 63 kilo per m2 door dingen steeds slimmer te doen. Dat is een deel van onze drive. 

Als antwoord op de vraag wat die ambitie 20 jaar geleden was, vertelt Marco; ‘we zijn gegroeid naar deze richting, we wilden een product telen waarmee we onszelf, onze naam en ons als merk konden onderscheiden’. We zijn op het juiste moment ingestapt in een juiste markt. Maar ook daar kwam de belangrijkste drive weer boven: “we wilden de beste zijn in ons segment.", aldus Marco.

Rene legt met een glimlach uit dat de drive om de beste te willen zijn misschien wel een klein jeugdtrauma is: "Ik was niet altijd de beste met voetbal en keek nogal op tegen de jongens uit de selectie. Zij hadden mooie trainingspakken, gesponsorde shirts, de nieuwste schoenen en ze werden met de bus naar de wedstrijden gereden. Toen heb ik voor mezelf besloten dat ik dat ik harder moest werken om de beste te worden. Dat voetbal heb ik maar even gelaten voor wat het was, haha."

Ambitie is ook het zetten van een stip aan de horizon, aan het kijken naar de toekomst. Daar zijn Marco en René op dagelijkse basis mee bezig. 'Over 10 jaar hopen we dat er een nieuwe generatie in ons bedrijf aan de slag is, waarmee het bedrijf nóg zeker 90 jaar vooruit kan'. We ondernemen nu al dagelijks stappen om ervoor te zorgen dat ons bedrijf daar klaar voor is.

Er zijn ook dingen veranderd in de ambities. René zegt: nu denken we meer na, vroeger waren we impulsiever. Marco lacht; 'dat valt bij jou nog wel mee hoor'. 

Wanneer hen gevraagd wordt naar ambities zonder grenzen of praktische beperkingen vertelt Marco dat hij op de korte termijn meer en directer verbinding wil zoeken met de eindklanten. "We hebben elkaar nodig. Er zit nu nog iets tussen wat in de toekomst misschien niet meer nodig is", aldus Marco. Rene op zijn beurt droomt van een Opti-flor 2.0, waarin orchideeën veel verder gaan dan uitsluitend de plantvorm. 

Maar eerst leggen we de lat wéér hoger. Elk moment en iedere dag opnieuw!

inspiratie
product
inspiratie